home-icon

In nog geen twee jaar is vernieuwingslaboratorium Lab Vlieland uitgegroeid tot een zelfstandige organisatie waar - in het kielzog van festivals als Into The Great Wide open en Here Comes The Summer – gewerkt wordt aan technische innovatie en duurzame ontwikkelingen.

Lab Vlieland kijkt terug op een succesvol Into The Great Wide Open

Binnen deze fysieke én virtuele plek wordt door festivalorganisatoren samengewerkt met de creatieve industrie, kunstenaars, kennisinstellingen, natuurorganisaties, eilandbewoners, overheden en concerns als Tesla Motors, Google, De Koninklijke Tichelaar en Vitens. Tijdens het jaarcongres van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) op 10 september in Zwolle werden de ambities uit te doeken gedaan. Doel is dat alle opgedane kennis en technische oplossingen aanspoelen bij andere festivals op de Waddeneilanden en aan de vaste wal.

De presentatie van Lab Vlieland op het VNPF-congres* komt op een moment dat de eigenzinnige werkplaats vaste voet aan de grond krijgt bij uiteenlopende organisaties die op zoek zijn naar open en stimulerende omgevingen. Broedplaatsen waar out of the box wordt gedacht over, en gewerkt aan, toegepaste kennis op het gebied van energie, water, grond- en afvalstoffen, voedsel, onderwijs en (duurzaam) toerisme. Dat juist de collectieve belangenbehartiger van poppodia en –festivals van Nederland hier aan hecht, geeft aan dat er naast de bevordering van popmuziek als podiumkunst en professionalisering van de popsector ook werk wordt gemaakt van de maatschappelijke en sociale doelstellingen van de muziekindustrie en festivals in het bijzonder.

Broedplek

In Lab Vlieland komen ideeën en best practices samen en worden toekomstgerichte en duurzame oplossingen bedacht, getest en toegepast. In deze open ruimte worden studenten, creatieven, ondernemers, ambachtslieden, burgers en experts samengebracht rond actuele thema’s. Het creëren van broedplekken rond die thema’s leidt tot steeds meer innovatieve concepten die naast relevantie (design relevance) ook gericht zijn op het ontwerpen van doorbraken (migration design). Voor het vinden van doorbraken is juist een co-creërend en een interactief proces met meerdere partijen van belang, waarbij eiland en festival ideale laboratoria zijn. Nieuwe tak aan het Lab Vlieland is een project Onderzoeksjournalistiek in samenwerking met het e-zine van HUMAN.

Kicken

Ferry Roseboom legt uit: “We zien Lab Vlieland als een meerjarig stimuleringsprogramma voor creatie/kennis/innovatie en educatie. We zitten midden in de natuur, maar deinzen er niet voor terug om met hightech te experimenteren. We willen spelen en ontdekken, maar wel met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel naar maatschappij en natuur. We sparren met studenten van TU Delft (vouwbare kartonnen bekers), Universiteit Twente (focus op innovatie ter bevordering van zero food waste), AKI Twente (onderzoek naar een energie-onafhankelijk Vlieland) en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (brengt maatschappelijke waarde van Into The Great Wide open in kaart). Maar ook met een natuurorganisatie als Staatsbosbeheer. Lab Vlieland is duaal in de genen en dat maakt het aantrekkelijk, spannend, beloftevol en continu in beweging. Dan is het natuurlijk kicken als als Google Benelux ook met Lab Vlieland in zee wil.”

Katalysator

Technisch producent Govert Reeskamp vult aan: “Het eilander contrast van versterkers tussen duinen en helmgras, podia tussen dennenbossen is voor ons de katalysator van allerlei duurzame slimmigheidjes. We streven ernaar om op het eiland zoveel mogelijk elektrisch te vervoeren. Ook vanaf het vasteland is met zeilschepen materiaal, bier, wijn en kunstmaterialen aangevoerd. En voor eilanders en badgasten gaan we een vast watertappunt maken met Atelier NL en de Koninklijke Tichelaar uit Makkum. Zo zijn er nog tal van andere innovaties waarvan de samenwerking Tesla Motors om de dieselgeneratoren te zijner tijd geheel te vervangen door accu’s niet onvermeld mag blijven. Dan heb je het wel over de grootste producent van elektrische wagens ter wereld die voor vijf miljard dollar een nieuwe accufabriek in Amerika laat bouwen.”

Partners

Partners van Lab Vlieland zijn o.a.: Provincie Fryslân, Gemeente Vlieland, SPRNG, Welcome To The Village, Into the Great Wide Open, Oerol, TU Delft, AKI Enschede, Universiteit Twente, HKU, Omrin, Vitens, Achmea, NHL Leeuwarden, Hanze Hogeschool Groningen, Academie voor Popcultuur, Staatsbosbeheer, Stichting Recreatie Belangen Vlieland, PodiumVlieland, BKB Campagnebureau, Cultuur & Ondernemen, Kampeerterrein Stortemelk, bureau Doetank.

* De VNPF bestaat sinds 30 november 1993 (opgericht onder de naam Vereniging Nederlandse Poppodia - VNP en sinds mei 2006 VNPF) en heeft 86 leden.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen bij Lab Vlieland